ISSN 2413-2322 (Online)

ISSN 2221-1055 (Print)

UDS: 338.45:63.621.338.2
Сторінка молодого науковця

Comparative assessment of the competitiveness of tractors imported and domestic production / Mustafaieva S.R. // Ekonomika APK. - 2015. - № 1 - P. 126

The Ukrainian economy would be able to meet the challenges of the European economy only in case of industrial transformation of the enterprises that would enable them to compete with companies that are leaders of the global economy. The article addresses the problems of production of competitive agricultural equipment and machinery. It presents the comparative analysis of the competitiveness level of the machinery produced in Ukraine and the machinery imported from abroad that is used on the Ukrainian market. The author provides the competitiveness rate by the groups of traction class of the vehicles selected for the study. The article suggests the guidelines for further development of agricultural machinery enterprises, due to quality characteristics of their products. Figs.: 4. Refs.: 9.
Key words: agricultural machinery, competitiveness, factors of competitiveness, integrated competitiveness index, rating, the direction of economic development

References

  1. Благая В.В. Повышение конкурентоспособности продукции / В.В. Благая, В.В. Благой, Ю.Ю. Терехина // Экономика: проблемы теории и практики. – 2010. – Вып. 265, т. II. – С. 373-377.
  2. Гуркова И.Б. Тенденции изменения конкурентоспособности отечественной продукции / И.Б. Гуркова, Н.Л. Титова // Маркетинг. –1997. – №1. – С.20-34.
  3. Долинская М.Г. Маркетинг и конкурентоспособность промышленной продукции / М.Г. Долинская, И.Н. Соловьев. — М.: Изд-во стандартов, 1991. – 128 с.
  4. Жаліло Я.А. Конкурентоспроможність економіки України в умовах глобалізації / Я.А.Жаліло, Я.Б.Базилюк, Я.В.Белінська та ін.; за ред. Я.А.Жаліла. – К.: НІСД, 2005. – 388 с.
  5. Павлова О.В. Підходи до оцінки конкурентоспроможності продукції підприємств сільськогосподарського машинобудування / О.В. Павлова // Економіка: проблеми теорії та практики. – 2008. – Вип. 236, т. ІV. – С. 806-814.
  6. Портер М.Э. Конкуренция / М.Э. Портер, под ред. Я.В. Заблоцкого, М.С. Иванова; [пер. с англ.] – М.: Изд. дом «Вильямс», 2005. – 608 с.
  7. Фазлулина М.Э. Основные пути повышения конкурентоспособности продукции отечественного тракторного машиностроения на современном этапе развития экономики / М.Э. Фазлулина, Е.Э. Алёнина : матер. междунар. науч.-техн. конф. ААИ «Автомобиле- и тракторостроение в России: приоритеты развития и подготовка кадров», посвященной 145-летию МГТУ «МАМИ». – Режим доступа: http://www.mami.ru/science/mami145/scientific/article/s11/s11_50.pdf.
  8. Paley N., Manager's Guide to Competitive Marketing Strategies, Third Edition 2005, 425 р.
  9. VDMA. Agricultural Machinery Market Perspectives. 2013, 28 р. // http://www.vdma.org/landtechnik.
Read article: 15_01_126-131.pdf